Storytelling- hva har det med fysioterapi å gjøre?

Storytelling:  Jeg har sjelden vært så inspirert over å få låne blogg-penna her på LFI før. Ideene til denne bloggen dukket opp ei søvnløs-feber-natt der jeg lå og vrei meg og hadde egentlig mer enn nok med å holde luftveiene åpne. Hadde jeg fått det verste av det verste…… nemlig «manne-influensaen»???!

Intro

Via en bekjent, Jonas så har jeg gradvis blitt eksponert for kraften som ligger i storytelling innen markedsføring. Noe tilfeldig så kom jeg over en fantastisk podcast (SoundCloud: “Norges Råeste Markedsbyrå”, “Seven stories”) fra et Oslo-basert firma som kaller seg CompEdge. De er et lite, men meget forover lent markedsføringsbyrå som selv Jan Bokløv kunne vært misunnelig på. De kaller seg «Norges Råeste Markedsbyrå» og åpnet dørene på slutten av 2017, noe som vel må betegnes for å være en bratt stigningskurve.

«Seven Stories that Rule the World»
I denne podcasten så drar Adrian (grunnlegger av CompEdge) på dagstur til New York for å møte Rob. Selveste askeladden kunne ikke ha gjort det bedre. Adrian får et bein på mirakuløst vis kilt mellom dørbladet og karmen hos selveste Rob Schwartz CEO hos et av verdens viktigste markedsføringsbyrå TBWA. Med dette bakteppet så klarer Adrian å få en av de mektigste innen bransjen til å «slippe guarden». Han deler litt av hemmelighetene bak hvordan de jobber med selskaper som Apple, McDonalds, Nissan etc. Rob besitter en nesten «magisk» evne til å formidle historier. Hans folkelige avvæpnende fremtoning, lidenskapelige tilnærming, gode humor og lange bransjeerfaring, gjør dette til en godbit av de sjeldne.
Rob mener at frasen «Let me tell you a story», er selve «nøkkelen» til at hjernen stopper opp og blir ekstra mottagelig for å la seg begeistre. Han kom over en bok av Joseph Booker (professor ved Oxford) som klassifiserer alle verdens historier inn i 7 kategorier. Så enhver film eller bok, fra Shakespeare til Spielberg skal kunne klassifiseres inn i en av disse kategoriene.

«Rebirth»
Rob mener at noen av de største selskapene i verden har en bakenforliggende klar historie som utgangspunkt for all markedskommunikasjon. Målet er å øke gjennomslagskraften og gjenkjennelsesfaktoren, men kanskje det viktigste av alt å bli «husket» i fremtiden. Klarer man å skape en følelsesmessig relasjon til sitt publikum så har man “lykkes”. Det å «eie et slikt sted i noens hjerne» er muligens det viktigste vi kan oppnå, sier han. Dette er kjernen i storytelling.
En av disse 7 kategoriene er «rebirth» eller det “å fødes på ny”. Er det noen som husker de litt eldre Red Bull reklamene? Plottet er ganske enkelt, enkle tegneseriefigurer og en høyst ordinær story. Hovedpersonen tar en slurk av en boks Red Bull, stemningen endres dramatisk og han flyr mot himmelen med sine nyutsprungne englevinger.

LFI Helse & Trening er «rebirth»! Alle som kommer inn klinikk-døra til oss ønsker en endring i livet. Spiren har allerede blitt sådd og forventningene hos kundene er der. Brukerne våre ønsker rådgivning og «nye verktøy» for å kunne takle symptomer på en bedre måte. LFI Helse & Trening har et brennende ønske om at når du går ut klinikkdøra vår, ja så er du et nytt menneske! «Vi gjør deg bedre». Dette bør gjennomsyre all tankegang og markedskommunikasjon i hele bedriften vår.

Storytelling et verktøy innen fysioterapien?
Jeg vil si at det er «møte mellom mennesker» og «de gode historiene» som har formet meg som menneske opp igjennom årene. Fortsatt, i min kliniske hverdag, så er det disse magiske møtene som opptar meg mest. De gjør at jeg fortsatt låser opp kontordøra mi med et smil om munnen hver morgen. Det ligger en sterk kraft i prosessen med å «finne frem til utfordringene» og «enes om noen gode løsninger» på de plagene som pasientene kommer med.
Ved LFI Helse & Trening så jobber vi med mennesker med varierende grad av helsemessige utfordringer. Noen alvorlige, mens andre har relativt «vanlige» muskel- og skjelett- plager. Vi ønsker å fortelle de gode pasient historiene. Klarer vi å formidle opp- og ned- turene, de gode- og de dårlige- dagene, gleden, sorgen og litt av prestasjonene som ligger bak de resultatene vi oppnår, så har vi lykkes. Vi ønsker å skape en bedre forståelse og innsikt i hva vi som fysioterapeuter holder på med. Gi kundene våre et innblikk i hvorfor dette er verdens beste jobb, slik at du husker oss.

Jeg tror helseaktører er nødt til å komme over det stadiet hvor vi “måler muskler” når vi fronter vitnemål, utstyr, åpningstider og flott treningsutstyr som et konkurranse fortrinn (ikke at dette er uvesentlig). Vi i LFI Helse & Trening mener det er viktigere å fronte hvem vi er og hvordan vi tenker for å tiltrekke oss de riktige kundene og medarbeiderne for fremtiden.

Jeg er av den oppfatning at dine fremste egenskaper i møte med pasientene de lærer man ikke på fysio-skolen.

Mvh

Johann Lundin-Knutsen

Spesialist i Idrettsfysioterapi, MSc

Markedsansvarlig