LFI GRUPPETRENING!

De fleste vet at trening, enten det er gruppetrening eller individuelt, er sunt for helsa. Det er noe vi er anbefalt å gjøre regelmessig for å unngå en rekke sykdommer, samt opprettholde funksjonsnivå. Ut over dette har trening en rekke positive effekter for den mentale helsen, som i dag er en økende årsak til sykemelding blant nordmenn (2). Likevel er det utrolig mange som ikke får trent etter de nasjonale anbefalingene. Faktisk kommer vi nordmenn bare på 10. plass i en selvrapportert undersøkelse fra 2015, hvor fysisk aktivitet i 15 europeiske land sammenlignes (1). Mange tenker på nordmenn som en sporty nasjon, men ut fra denne undersøkelsen har vi dessverre mye å gå på.

Voksne og eldre anbefales å være fysisk aktive i minimum 150 minutter med moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet, per uke, eller en kombinasjon av begge (3). I et døgn har vi 1.440 minutter og ei uke består av 10.080 minutter. Trekker vi fra 8 timer til søvn, 7 dager per uke, og 8 timer til arbeid, 5 dager per uke (totalt 5.760 min), har vi 4.320 minutter til overs. Det vil si at vi i løpet av denne tiden anbefales å prioritere minimum 75-150 minutters trening for å følge anbefalingene! Når man ser det slik høres det jo helt utrolig ut – men tro meg, også jeg, som er utdannet personlig trener, fysioterapeut og kostveileder kan tidvis ha vanskeligheter med å følge de nasjonale anbefalingene. Også jeg blir litt forbauset og irritert over meg selv når jeg ser disse tallene. Jeg ønsker og vil jo gjerne – men noen ganger får jeg det bare ikke til på egenhånd.

Sliter du med motivasjon?
I mitt arbeid møter jeg mange mennesker som sliter med akkurat dette. Folk flest mangler motivasjon når det kommer til fysisk aktivitet. I disse tilfellene har jeg mange suksesshistorier med personer som har startet på gruppetimene vi avholder på LFI Helse&Trening og det er veldig moro å erfare. For noen har det vært en måte å komme i gang med trening på, mens for andre har det vært en effektiv måte å holde motivasjonen oppe slik at treningen vedlikeholdes over tid. Mange opplever samtidig at de presser seg mer når de trener i en gruppe sammenlignet med egentrening.

Hvorfor gruppetrening?
Fordelene med gruppetrening er mange! En viktig del er det sosiale aspektet. Det er hyggelig å bli kjent med nye mennesker gjennom trening, hvor det blir utvekslet historier, erfaringer og heiarop. Deltagerne føler at de er en del av noe, de kan bli motivert og inspirert av hverandre og flere gir litt ekstra når de ser at alle rundt seg arbeider etter beste evne. Det er også litt verre å droppe treningen når en vet at det står en gjeng og venter.

En annen fordel med gruppetreningen er at du har en fagperson som planlegger og instruerer treningene hver uke slik at den blir variert. Intensiteten styres og den blir tilpasset etter gruppens ønsker og behov. Ut over dette lærer deltagerne mye nytt både når det gjelder teknikk i øvelser, samt instruksjon i mange nye og ukjente øvelser. Deltagerne synes det er morsomt at de ikke helt vet hva de får servert, de slipper å planlegge eller tenke så mye, de skal bare gjøre så godt de kan – og kun konsentrere seg om å trene!

Hos LFI Helse&Trening er gruppene små og varierer mellom maks 6 til maks 10 personer per gruppe avhengig av typen treningsgruppe. Dette er fordi vi ønsker å ha en tett oppfølgning med våre deltagere slik at vi sikrer at alle blir sett, øvelsene blir tilpasset og intensiteten og nivået styres etter hva den enkelte deltager anbefales. Dette er en stor fordel, forteller mange, når de sammenligner med større grupper på andre komersielle treningssentre. I gruppetreningene ønsker vi altså å holde et høyt faglig nivå, tilby god kvalitet og være et møtested som er tilpasset den enkelte slik at alle skal føle seg velkomne.

Jeg tilbyr følgende grupper pr.d.d:

• Styrke/kondisjon (tirsdager 18-19, torsdager 10-11 og 1630-1730)
  • Barseltrening (tirsdag og torsdag 11-12)
  • Slyngetrening (tirsdager 17-18)
  • Aktiv A kurs (starter opp i 2020 hvis interessen er stor nok)

Tidligere har jeg avholdt kurs som crosstraining, crosstraining for seniors, sports & performance (forebyggende og prestasjonsfremmende trening for personer i ballsport), basistrening for ski/sykkel/løp mm. Hos oss er det selvfølgelig også mulig å komme med ønsker og forslag til oppstart av nye grupper.

Personlig trening
Dersom gruppetrening ikke er noe for deg, tilbyr vi på LFI Helse&Trening personlig trening. Dette kan anbefales hvis du:
– er nybegynner
– er rutinert og ønsker bedre teknikk
– ønsker målrettet trening
– ønsker å sikre at du får nok progresjon i treningen.

Vi tilbyr enkeltstående timer, 3 klipp og 10 klipp med personlig trening.

Jeg ønske deg herved masse lykke til – la oss heie på hverandre slik at vi fremover klarer våre 75-150 minutter med ukentlig trening!

Stine Ernst Grønås

Kilder:
1. Prevalence of physical activity in European adults — Compliance with the World Health Organization’s physical activity guidelines, 2015)
2. https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2015/forekomsten-av-psykiske-plager-og-lidelser-i-befolkningen—stabil-eller-i-endring-pdf.pdf
3. https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-for-barn-unge-voksne-eldre-og-gravide